حجت الاسلام سید کاظم مدرسی  امام جمعه محمد آباد یزد  :

 ايران در سال 1404 قدرت برتر منطقه است

یزدفردا "میرجلیلی "حجت‌الاسلام والمسلمين محمدكاظم مدرسي در خطبه‌هاي نماز جمعه محمدآباد پيرامون فلسفه نامگذاري سال جديد به نام سال « همت مضاعف، كار مضاعف» از سوي مقام معظم رهبري سخناني ايراد كرد و خواستار عملياتي شدن اين فرهنگ در جامعه شد.

امام جمعه محمدآباد با بيان سير نامگذاري سالها از سوي مقام معظم رهبري به سند چشم‌انداز 20 ساله نظام و سپري شدن آن طي 5 سال گذشته اشاره كرد و گفت: بي‌شك در پايان سال 1404 شمسي ايران به عنوان قدرت برتر منطقه در همه ابعاد معرفي مي‌شود كه براي رسيدن به اين هدف نياز به تلاش و اراده قوي داريم و اين نامگذاري نيز در همين راستا مي‌باشد.

وي پيام مقام معظم رهبري را در همين راستا تبيين كرد و به معرفي و تشريح ابعاد آن پرداخت.

مشروح اين سخنان حجت الاسلام والمسلمين حاج سيدمحمدكاظم مدرسي در خطبه‌هاي نماز جمعه و پيرامون پيام رهبر معظم انقلاب در نوروز با عنوان نامگذاري امسال به نام سال « همت مضاعف، كار مضاعف» ايراد شده است را در ادامه میخوانید :

خطبه‌هاي نماز جمعه حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيد محمدكاظم مدرسي

بسم ا... الرحمن الرحيم ... پس از رحلت امام خميني (ره) و آغاز رهبري حضرت آيت‌اله خامنه‌اي مدظله العالي، معظم‌له در پيام‌هاي نوروزي خود، هر سالي را به عنوان خاصي معرفي مي‌كنند.

اين عناوين برگرفته از ضرورت‌هايي است كه جامعه اسلامي ما به مقتضاي زمان، به عنوان يك راهبرد و سياست كلي نيازمند آنها است و اين حركت در راستاي بند اول اصل يكصد و دهم قانون اساسي صورت مي‌گيرد؛ كه عبارت است از «تعيين سياست‌هاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام»

در همين رابطه مطالبي را بايد گوشزد كرد كه هر كدام داراي اهميت فراوان و جايگاه خاصي است.

مطلب اول:

فلسفه نام‌گذاري امسال به عنوان سال همت مضاعف و كار مضاعف

شكي نيست كه در سند بيست ساله چشم‌انداز كه پايان آن سال 1404 شمسي است، ايران به عنوان قدرت برتر منطقه در همه ابعاد معرفي مي‌شود. با گذشت پنج سال از عمر اين سند و پيشرفت‌هاي چشمگيري كه در بسياري از زمينه‌ها داشتيم، همچنان نياز به تلاش و اراده قوي داريم. پيام نوروزي معظم‌له در راستاي امور زير است:

1-تقويت عزم و اراده عمومي ملت

2-نهادينه كردن كار در فرهنگ عمومي كشور

3-جبران عقب ماندگي‌هاي ناشي از حكومت‌هاي پهلوي و قاجار

4-ضمانت ارتقاي كارآمدي نظام اسلامي

5-پاسخي قاطع به تهديدها و تحريم‌هاي دشمنان

با توجه به آنكه در دومين سال از دهه چهارم انقلاب اسلامي قرار داريم و اين دهه به نام دهه پيشرفت و عدالت ناميده شده است لازم است نام‌گذاري سال قبل (اصلاح الگوي مصرف) و نام‌گذاري امسال را در همين زمينه ببينيم و براي عملي شدن آن بكوشيم. چرا كه اصلاح الگوي مصرف، حامل پيام عدالت عمومي و «همت مضاعف و كار مضاعف» حامل پيام پيشرفت است.

مطلب دوم

واژه «همت» كه در قرآن و روايات از آن استفاده شده است؛ به معناي عزم جدي و اراده قوي است به گونه‌اي كه فرد در آن ذوب شده باشد و حتي مقدمات آن را فراهم كرده باشد.

اين واژه در كلمات و سخنان درباره اميرمومنان علي عليه السلام بيشتر ديده مي‌شود به گونه‌اي كه با به كارگيري آن در سخنان ديگر امامان عليهم السلام قابل مقايسه نيست. جالب است بدانيم از 74 روايتي كه آقاي ري شهري در كتاب «ميزان الحكمه» جمع‌آوري كرده است تعداد 59 روايت آن از اميرمومنان(ع) است.

از اينجا نكته‌اي روشن مي‌شود كه چون اميرمومنان(ع) افزون از مقام امامت داراي موقعيت اداره اجتماع نيز بوده است و هر مديري بايد سياست‌هاي كلي نظام خود را به مردم بازگو و ابلاغ نمايد، حضرت بر اين مفهوم تاكيد فراوان داشتند و در راستاي تحريك جامعه و تقويت اعتماد ملي در قالب بيانات گوناگون به مردم گوشزد مي‌كردند. در اين رابطه مي‌توان به كتاب‌هاي «غررالحكم و درر الكلم» و «ميزان الحكمه» مراجعه كرد.

مطلب سوم:

از نشانه‌هاي همت بلند- بر اساس فرموده‌هاي امام علي(ع)، كردار زيبا، طمع نداشتن به آنچه در دست مردم است، شجاعت اقدام به كارهاي بزرگ، قناعت و اصلاح الگوي مصرف و بالاخره بردباري و صبر و مقاومت در برابر مشكلات و نيز رسيدن به هدف است. (ميزان الحكمه 13/45 و 46)

مطلب چهارم:

چگونه فرهنگ كار مضاعف و همت بلند را عملياتي كرده و به تعبير ديگر اين راهبرد اساسي معرفي شده از سوي رهبري مدظله العالي را تبديل به راهكار عملي در جامعه كنيم؟

قهرا پيام‌هاي رهبري مدظله العالي در آغاز هر سال جنبه تشريفاتي ندارد بلكه در حقيقت تبيين سياست‌هاي كلان راهبري براي جامعه اسلامي ايران است.

در اين زمينه بايد ساز و كارهاي عملياتي شدن اين راهبردها براي افراد و جوامع روشن شود. اين ساز و كارها عبارتند از:

1-اصلاح قوانين و مقررات دست و پاگير

شكي نيست كه امروز مردم ما با ورود به اكثر ادارات، مواجه با قوانين و مقرراتي مي‌شوند كه نه تنها كارشان را به تعويق مي‌اندازند بلكه برخي از آنان را براي رسيدن به هدف دلسرد مي‌كند.

اگر اين امور اصلاح گردد، علاوه بر بالا رفتن بهره‌وري ادارات، نگاهها بيش از گذشته به يكديگر مثبت خواهد شد.

امروز نگاه كارگر به كارفرما و بالعكس نگاه مثبت به تمام معنا سازنده نيست كه بخشي از آن وابسته به اصلاح قانون كار است.

2-اصلاح فرهنگ استفاده از تعطيلات رسمي و غير رسمي

كشور ما در رديف بالاترين آمار تعطيلات در بين كشورهاي جهان است. گر چه كاستن از اين تعطيلات كار دشواري است و حتي برخي از صاحب نظران بر اين باورند كه اين مقدار از فرجه‌هاي تعطيلي عامل بهره‌وري بيشتر نيروهاي آموزشي، پژوهشي و كاري مي شود اما بدون شك، تعطيلات براي برخي از اقشار از جمله نخبگان علمي و فرهنگي فرصت مناسبي براي جبران گذشته و يا تقويت نظريه‌هاي ابتدايي است.

به تعبير برخي از بزرگان حوزه علميه قم، «ما از تحصيلات دوران سال كمتر به جايي رسيده‌ايم، آنچه كه ما را به اين جايگاه رسانيد استفاده بهينه از اوقات فراغت و تعطيلات بود».

جالب است بدانيم كه مالزي –كشور پيشرفته امروزي- داراي تعطيلات بيشتري از كشور ما است اما با مديريت اين تعطيلات توانسته است خود را به قدرت شاخص تبديل كند.

برخي از مراكز آموزشي و پژوهشي ما به بهانه تعطيلات نوروزي، هفته قبل و هفته بعد از سيزده نوروز را هم عملا به تعطيلات اضافه كرده و كمتر بهره‌برداري از آن مي‌كنند.

3- مديريتهاي كارآمد و عالمانه

ضعف در مديريت، اعمال مديريت بدون توجه به مباني علمي و نداشتن تخصص در بستري كه مدير براي آن در نظر گرفته شده است از عوامل ناكارآمدي آن اداره، سازمان و مجموعه مي‌شود.

طبعا براي رسيدن به كار مضاعف كه در پرتوي همت عالي محقق خواهد شد بايد –در كنار تعهد- به تخصصها و مديريتهاي كارآمد و عالمانه توجه شود.

4- روشن شدن هدف

موفقيت هر فرد و جامعه‌اي وابسته به داشتن هدف است. به هر ميزان كه اهداف روشن‌تري براي فرد و جامعه در نظر گرفته شود، آن مجموعه رشد بيشتري خواهد داشت. به يقين اهداف بلند و مقدس نياز به همتهاي بلند و مضاعف داشته و مردم را تشويق به حركت مي‌كند. درآنان انگيزه حركت را تقويت و بارور مي‌سازد.

5- برنامه‌ريزي و انضباط كاري

ار اصول پيشرفت هر جامعه داشتن برنامه‌هاي دقيق به همراه انضباط كاري است. همانگونه كه فرد اگر بدون برنامه، حركت كند دچار خستگي و ملالت مي‌شود؛ جامعه هم با همين آفت روبرو خواهد شد.

بر همين پايه است كه نظم در امور از توصيه‌هاي موكد امام علي(ع) به حساب مي‌آيد.

6- تقويت انگيزه‌هاي ديني و انقلابي و پايبندي به تعهد ملي

كشور ما داراي مردمي هوشمند، زيرك و با انگيزه است. مردمي كه فطرتشان بالايه‌هاي ديني رشد كرده و با پديدآوردن انقلاب شكوهمند اسلامي، آن را بسان جوانِ رشيد خود دوست دارند و به آن افتخار مي‌كنند.

به هر ميزان كه تعهد ملي در حوزه‌هاي گوناگون پيشرفت تقويت شود و به هر مقدار كه انگيزه‌هاي ديني و انقلابي در عرصه‌هاي مختلف، رشد كند به همان نسبت رشد و تعالي و ترقي عارض بر عرصه‌هاي ملي مي‌شود.

تقويت اينگونه انگيزه‌ها عامل رشد اعتماد ملي و اعتماد به نفس در جامعه است. بديهي است جامعه‌اي كه اعتماد ملي خود را از دست دهد، انگيزه حضور در عرصه‌هاي ترقي را از خود سلب كرده است.

7- ارزشيابي‌هاي مستمر و عادلانه

انسانها و جوامع داراي روحيه‌هاي قابل رشد و لطيفي هستند. فطرت انسان، تشويق‌ها و ترغيب‌ها را ارج مي‌نهد و آن را سبب پويندگي راه ترقي و تعالي مي‌داند.

اگر در نظام‌هاي فردي و اجتماعي و مديريتي ما اصل«ارزشيابي» نهادينه شود و با اسلوب‌هاي علمي و كارآمد، پيوسته كارها در بوته نقد قرار گيرد، پيشرفتها مورد تشويق و ايستاها، ريشه‌يابي بشود، جامعه سرعت رشد بيشتري به خود گرفته و پيام «همت مضاعف و كار مضاعف» عملياتي خواهد شد.

8- تقويت آموزشهاي مهارتي و كاربردي شدن آموزش‌هاي تجربي

امروزجامعه‌اي مي‌تواند خود را پيشرفته بخواند كه علاوه بر داشتن علم و فن‌آوري، نيروهاي كار خود را با مهارتهاي روز تقويت كند. استفاده از نيروهاي كار به صورت سنتي و منهاي آموزشهاي مهارتي جز عقبگرد و ايستايي، نتيجه‌ ديگري نخواهد داشت.

دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي بايد در خدمت تقويت مهارت‌هاي لازم و رو به توسعه قرار گيرد و مديريتها بايد به گونه‌اي رقم بخورد كه نيروهاي تحت امرشان احساس نياز به رشد علمي و تجربي را داشته باشند.

در اين صورت است كه پيام نوروزي مقام معظم رهبري جامه كاربردي به خود خواهد گرفت.

9- الگو گرفتن از ديگران

در تاريخ كهن و معاصر مردم ما كم نيستند افرادي كه «همت مضاعف و كار مضاعف» را سرلوحه زندگي خود قرارداده‌اند.

كساني كه عامل پيشگامي ملت ايران در عرصه‌هاي گوناگون علمي، ادبي، فرهنگي، هنري و فن‌آوري شده‌اند.

امروز هم داريم شخصيتهايي كه با داشتن حدود هشتاد سال سن، همچنان خود را موظف به فعاليت و كار مفيد روزانه هفده ساعت مي‌بينند. بي‌جهت نيست كه شخصيتهايي چون حضرات آيات عظام سبحاني و مكارم شيرازي با صدها تاليف و اثر گرانبها توانسته‌اند پيشتاز در عرصه‌هاي علمي و فرهنگي شوند.

تاليفاتشان به روز، همگام با غيرت ديني، داراي اتقان لازم و بعضا به عنوان متون درسي حوزه‌هاي داخل و خارج و مراكز آموزش عالي قرار مي‌گيرد. وقتي به آنان مراجعه شود خواهيم ديد كه هر يك از آنان در طول 24 ساعت حدود هفده ساعت را به كار مفيد مشغول هستند.

نگاه به اين الگوها راه را براي كاربردي شدن شعار «همت مضاعف و كار مضاعف» هموار مي‌سازد.

10- آرامش و انسجام ملي

آنچه كه بستر همه پيشرفتها و تكامل به حساب مي‌آيد آرامشي است كه بايد حاكم بر محيط‌هاي علمي و كاري باشد.

هر جامعه‌اي تا آرامش بر آن حاكم نباشد احساس امنيت لازم را ندارد و تا احساس امنيت لازم را نداشته باشد، استعدادهاي خود را ظاهر نمي‌كند.

از اينرو خداوند تشكيل خانواده را براساس آرامش و محبت و رحمت معرفي مي‌كند و آن را سرلوحه ترقي و تكامل بشر قرار مي‌دهد.

تنشهاي سال گذشته به بهانه‌هاي واهي «تقلب در انتخابات» و ايجاد جو رواني نامناسب و در نتيجه، كشانيدن مردم بي‌پناه به كف خيابان‌ها چيزي جز خسارت مادي و معنوي را براي كشور در پي نداشت. همچنانكه برخي از كوته خردان، ادامه آن را در شكل و قالبي ديگر براي كشور و به ويژه استان يزد برنامه‌ريزي كرده‌اند.

اين همان مصداق روشن مانع پيشرفت در عرصه‌هاي گوناگون بود.

مطلب پنجم:

پيام مقام معظم رهبري در نوروز 1389 اختصاص به يك مجموعه و يا حوزه خاصي نداشت و ندارد. اين پيام را بايد در حوزه‌هاي علم و تحقيق تامين سلامت و ورزش همگاني، كارآفريني و سرمايه‌گذاري، افزايش معلومات عمومي و توليد نرم‌افزار، استفاده بهينه از منابع موجود در كشور، صنعت و كشاورزي و بالاخره در كيفيت بخشيدن به توليدات دروني، پياده كرد.

مطلب ششم:

آسيب‌شناسي نام‌گذاري سال به «همت مضاعف و كار مضاعف»


قهرا هر پديده‌اي به ميزان ارزش و بهايي كه دارد داراي آفتها و آسيبهاي گوناگون خواهد بود.

يكي از مهمترين محورهاي قابل بحث در ارتباط با اين پيام عبارتند از انحرافها و آفتهايي كه ممكن است عارض بر آن شود.

كارهاي لازم روزمره‌اي كه مي‌بايست توسط هر فرد انجام پذيرد، گاهي به حساب همت مضاعف و كار مضاعف گذاشته مي‌شود كه اين يكي از آفتها است.

بسنده كردن به پوسترهاي تبليغاتي و گفتمانهاي رسانه‌اي و سمينارها و همايشها منهاي توجه به كاربردي شدن آن از ديگر آفتها است.

شتابزده عمل كردن و بدون برنامه وارد عرصه‌ها شدن و بالاخره بدون تدبير و عاقبت‌انديشي اقدام نمودن از منويات مقام معظم رهبري مدظله العالي نيست و از آفتهاي جدي اين پيام خواهد بود.

اميدواريم خداوند به همه ما توفيق پيمودن راه بزرگان جامعه را در قالب همت مضاعف و كار مضاعف عنايت فرمايد.

والسلام عليكم و رحمه اله و بركاته

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا